Polichromie odrestaurowane

12/07/2017 00:02
Polichromie odrestaurowane

Zakończyły się prace konserwatorsko-restauratorskie przy polichromiach ściennych II i III przęsła nawy głównej. Dzięki uprzejmości konserwatorów prezentujemy na zdjęciach niezwykłe efekty ich pracy.

Prace w części zostały sfinansowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Gminy Miasta Radomia, a wykonywali je Konserwatorzy Zabytków, Pani Angelika Lament-Kosińska i Pan Krzysztof Kosiński. Konserwatorom dziękujemy za udostępnione zdjęcia.

Był to kolejny etap renowacji wnętrza kościoła. Przed dwoma laty zostało odrestaurowane sklepienie prezbiterium, a w ubiegłym roku łuk tęczowy i I przęsło nawy głównej.

Współczesne polichromie powstały w latach 1971-1972. Prace przy malowidłach zakończyły się przed Peregrynacją Kopii Obrazu Matki Bożej Częstochowskiej (30 września - 2 października 1972 roku). Na tydzień przed Peregrynacją polichromie poświęcił ks. Bp Walenty Wójcik.

"Polichromie Wacława Taranczewskiego w kościele farnym w Radomiu zdobią niemal całe wnętrze. Ich bogata treść religijno-historyczna i stylistyka utrzymana w duchu regotyzacji podkreśla rangę świątyni oraz jej rolę w dziejach Polski i regionu. Dostosowanie stylistyki malarskiego wystroju i zintegrowanie go z charakterem wielokrotnie przebudowywanego gotyckiego kościoła stanowiło jedno z najważniejszych zadań zleconych artyście przez farnych duszpasterzy oraz nadzorujące prace służby konserwatorskie. Wrażenie jednolitości stylu, jakie sprawia wnętrze świątyni, przekonuje, że cel ten udało się osiągnąć. Na tle całego imponującego dorobku Wacława Taranczewskiego w zakresie sztuki monumentalnej, cykl polichromii w kościele pw. św. Jana Chrzciciela w Radomiu - warto podkreślić, że zachowany bez wtórnych przekształceń - wydaje się jednym z najpełniejszych. Stanowi także ostatnie dzieło malarstwa ściennego, przy którego realizacji artysta pracował osobiście.

W roku 2015, staraniem obecnego proboszcza ks. Mirosława Nowaka, malowidła w radomskiej farze ze względu na wartości historyczne, religijne i patriotyczne, jakie reprezentują, zostały wpisane do rejestru zabytków. Tym samym stały się najmłodszą monumentalną realizacją Wacława Taranczewskiego objętą ochroną prawną z mocy ustawy o ochronie zabytków" - czytamy w artykule P. Angeliki Lament-Kosińskiej zamieszczonym w czasopiśmie AUNC Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo.

Cały artykuł o historii powstania polichromii ściennych w naszej Farze można przeczytać TUTAJ

Widok na II i III przęsło nawy głównej przed rozpoczęciem prac

Widok na II i III przęsło nawy głównej po zakończeniu prac konserwatorsko-restauratorskich

Ściana północna przed rozpoczęciem prac

Ściana północna po zakończeniu konserwacji-restauracji

Fragment przedstawienia św. Andrzeja Boboli przed rozpoczęciem prac

Fragment przedstawienia św. Andrzeja Boboli po zakończeniu konserwacji-restauracji

Herb ziem wołyńskich przed rozpoczęciem prac

Herb ziem wołyńskich po zakończeniu konserwacji-restauracji

Fragment herbu ziem płockich przed rozpoczęciem prac

Fragment herbu ziem płockich w trakcie uzupełniania warstwy malarskiej

Fragment herbu ziem płockich po zakończeniu konserwacji-restauracji

Fragment przedstawienia anioła przed rozpoczęciem prac

Fragment przedstawienia anioła po zakończeniu konserwacji-restauracji

Przedstawienia anioła ze skrzypcami przed rozpoczęciem prac

Przedstawienia anioła ze skrzypcami w trakcie zabiegu oczyszczania

Przedstawienia anioła ze skrzypcami po zakończeniu konserwacji-restauracji

Zdjęcia dzięki uprzejmości Konserwatorów Zabytków Państwa Angeliki i Krzysztofa Kosińskich.























statystyka
+ Parafia Rzymsko-Katolicka pw. św. Jana Chrzciciela w Radomiu / Fara.Radom.pl