Zakończyły się prace konserwatorsko-restauratorskie przy polichromiach ściennych II i III przęsła nawy głównej. Dzięki uprzejmości konserwatorów prezentujemy na zdjęciach niezwykłe efekty ich pracy.
Prace w części zostały sfinansowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Gminy Miasta Radomia, a wykonywali je Konserwatorzy Zabytków, Pani Angelika Lament-Kosińska i Pan Krzysztof Kosiński. Konserwatorom dziękujemy za udostępnione zdjęcia.
Był to kolejny etap renowacji wnętrza kościoła. Przed dwoma laty zostało odrestaurowane sklepienie prezbiterium, a w ubiegłym roku łuk tęczowy i I przęsło nawy głównej.
Współczesne polichromie powstały w latach 1971-1972. Prace przy malowidłach zakończyły się przed Peregrynacją Kopii Obrazu Matki Bożej Częstochowskiej (30 września - 2 października 1972 roku). Na tydzień przed Peregrynacją polichromie poświęcił ks. Bp Walenty Wójcik.
"Polichromie Wacława Taranczewskiego w kościele farnym w Radomiu zdobią niemal całe wnętrze. Ich bogata treść religijno-historyczna i stylistyka utrzymana w duchu regotyzacji podkreśla rangę świątyni oraz jej rolę w dziejach Polski i regionu. Dostosowanie stylistyki malarskiego wystroju i zintegrowanie go z charakterem wielokrotnie przebudowywanego gotyckiego kościoła stanowiło jedno z najważniejszych zadań zleconych artyście przez farnych duszpasterzy oraz nadzorujące prace służby konserwatorskie. Wrażenie jednolitości stylu, jakie sprawia wnętrze świątyni, przekonuje, że cel ten udało się osiągnąć. Na tle całego imponującego dorobku Wacława Taranczewskiego w zakresie sztuki monumentalnej, cykl polichromii w kościele pw. św. Jana Chrzciciela w Radomiu - warto podkreślić, że zachowany bez wtórnych przekształceń - wydaje się jednym z najpełniejszych. Stanowi także ostatnie dzieło malarstwa ściennego, przy którego realizacji artysta pracował osobiście.
W roku 2015, staraniem obecnego proboszcza ks. Mirosława Nowaka, malowidła w radomskiej farze ze względu na wartości historyczne, religijne i patriotyczne, jakie reprezentują, zostały wpisane do rejestru zabytków. Tym samym stały się najmłodszą monumentalną realizacją Wacława Taranczewskiego objętą ochroną prawną z mocy ustawy o ochronie zabytków" - czytamy w artykule P. Angeliki Lament-Kosińskiej zamieszczonym w czasopiśmie AUNC Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo.
Cały artykuł o historii powstania polichromii ściennych w naszej Farze można przeczytać TUTAJ
Widok na II i III przęsło nawy głównej przed rozpoczęciem prac
Widok na II i III przęsło nawy głównej po zakończeniu prac konserwatorsko-restauratorskich
Ściana północna przed rozpoczęciem prac
Ściana północna po zakończeniu konserwacji-restauracji
Fragment przedstawienia św. Andrzeja Boboli przed rozpoczęciem prac
Fragment przedstawienia św. Andrzeja Boboli po zakończeniu konserwacji-restauracji
Herb ziem wołyńskich przed rozpoczęciem prac
Herb ziem wołyńskich po zakończeniu konserwacji-restauracji
Fragment herbu ziem płockich przed rozpoczęciem prac
Fragment herbu ziem płockich w trakcie uzupełniania warstwy malarskiej
Fragment herbu ziem płockich po zakończeniu konserwacji-restauracji
Fragment przedstawienia anioła przed rozpoczęciem prac
Fragment przedstawienia anioła po zakończeniu konserwacji-restauracji
Przedstawienia anioła ze skrzypcami przed rozpoczęciem prac
Przedstawienia anioła ze skrzypcami w trakcie zabiegu oczyszczania
Przedstawienia anioła ze skrzypcami po zakończeniu konserwacji-restauracji
Zdjęcia dzięki uprzejmości Konserwatorów Zabytków Państwa Angeliki i Krzysztofa Kosińskich.